نگرش نوسلفی یوسف قرضاوی به سیاست: دولت اسلامی بهمثابه حکومتی مدنی
نویسندگان
چکیده مقاله:
رویدادهای سه سال گذشته در جهان عرب و نقش برجسته گروههای اسلامگرا در آن ضرورت توجه جدی به اندیشههای سیاسی سنی را بیشازپیش آشکار کرده است. اندیشههایی که طیفی از گرایشهای افراطی، میانهرو و غربگرا را در بر میگیرد. دکتر یوسف قرضاوی، یکی از فقهای برجسته معاصر اهل سنت است که در حوزه عمل سیاسی نیز ایفای نقش کرده است. وی که خود را به جریان «الوسطیّه الاسلامیّه» متعلق میداند، خطمشی فکری خود را «نوسلفی» میخواند. اندیشه سیاسی او ترکیبی از سلفیگری و نوگرایی است. پرسش اصلی در این مقاله آن است که بر اساس چه شاخصهایی میتوان اندیشه سیاسی قرضاوی را نوسلفی توصیف کرد؟ بدین منظور با روش تفسیری متنمحور، ابتدا بنیادهای نظری اندیشه قرضاوی و سپس نگرش وی در باب سیاست تجزیهوتحلیل میشود. این بررسیها برای یافتن پاسخ پرسش بالا نشان میدهد که قرضاوی با تأکید بر اجتهاد، راه را برای نوگرایی در فقه سیاسی اهل سنت میگشاید. او که همانند سایر سنتگرایان، دیدگاهی حداکثری نسبت به دین دارد، اندیشه جدایی دین از سیاست را با اسلام بیگانه میخواند و تشکیل حکومت را مطالبه شریعت میشمارد. درعینحال، او با نظریه انتصاب حاکم دولت اسلامی توسط خداوند موافق نیست و به سبک نوگرایان تصویری از دولت اسلامی ارائه میکند که خود آن را «حکومتی مدنی» و متکی بر بیعت، انتخاب و شورا توصیف میکند. از سوی دیگر، شرایطی که وی برای حاکم برمیشمارد همانهایی است که در نظریات سیاسی کلاسیک اهل سنت مشاهده میشود و بر تفقه، تقوا، تدبیر و امانتداری تأکید میورزد، اما به شیوه نوگرایان وظیفه دولت را مشتمل بر حفظ حقوق و آزادیهای فردی مانند آزادی اندیشه میداند. به اعتقاد او، شریعت، قانون دولت اسلامی است، اما این دولت در حوزه غیرمنصوصات میتواند به قانونگذاری بپردازد. او برخلاف اکثریت علمای سلف سنی، در صورت ستمکاری و دوری جستن حاکم از عدالت، حکم به عزل وی میدهد، اما همصدا با ایشان راههایی را برای همکاری با حکومت جور میگشاید.
منابع مشابه
نگرش نوسلفی یوسف قرضاوی به سیاست: دولت اسلامی به مثابه حکومتی مدنی
رویدادهای سه سال گذشته در جهان عرب و نقش برجسته گروه های اسلام گرا در آن ضرورت توجه جدی به اندیشه های سیاسی سنی را بیش ازپیش آشکار کرده است. اندیشه هایی که طیفی از گرایش های افراطی، میانه رو و غرب گرا را در بر می گیرد. دکتر یوسف قرضاوی، یکی از فقهای برجسته معاصر اهل سنت است که در حوزه عمل سیاسی نیز ایفای نقش کرده است. وی که خود را به جریان «الوسطیّه الاسلامیّه» متعلق می داند، خط مشی فکری خود را «...
متن کاملنوعثمانی گری و نوسلفیت:مقایسه موردی فتحالله گولن و یوسف القرضاوی
نوعثمانیگری و نوسلفی و تعابیر مختلف درخصوص آن، یکی از مسائل مهم امروزین اندیشمندان جهان اسلام محسوبمیشود. ازجمله متفکرانی که در این قلمرو دارای دیدگاههایی قابلمطالعه هستند، میتوان به دیدگاه فتحالله گولن، مبدع اسلام اجتماعی و یوسف القرضاوی از اندیشمندان شاخص نوسلفی اهل سنت اشارهکرد که بازتابهای اجتماعی و سیاسی در میان گروهها و جریانهای فکری - سیاسی برادران اهل سنت داشتهاست. این تحقی...
متن کاملمسوولیت مدنی دولت: برآیند تقابل دولت و جامعه مدنی
این مقاله سعی در اثبات این فرض دارد که رابطه میان نقش دولت در اجتماع سیاسی و مسوولیت مدنی این نهاد، رابطه ای معکوس است. به بیان دیگر، گسترش نقش دولت در جامعه و امکان مداخله بیشتر آن در اجتماع سیاسی با کم رنگ شدن مسوولیت و به تبع آن مسوولیت مدنی این نهاد ملازمه دارد و در مقابل تحدید این نقش موجب فزونی مسوولیت و در پی آن، مسوولیت مدنی دولت می شود. در این مقاله حقوق کشورهای کانادا و فرانسه و نیز ا...
متن کاملدولت اموی؛ تعصب قبیلهای و مصلحت حکومتی
امویان از سال 41 تا 132 بر تمام جهان اسلام مقتدرانه حکومت کردند اگر مدت زمان محدودی شورش ابن زبیر، عاصی شدن عبدالرحمن بن محمد بن اشعث و یا قیام حارث بن سریج این اقتدار را کمرنگ نمود، در نهایت آنان موفق به سرکوب این جریانهای مخالف شدند در قیام ابومسلم و نهضت عباسی شرایط متفاوت بود دولت اموی غیر از طرز مقابله با نهضت و قیام عباسی در مقابله با جریانهای خطرساز و جدی مدبرانه عمل مینمود و تعصب قبیل...
متن کاملجایگاه احکام حکومتی در دولت جمهوری اسلامی ایران
نظر یه وجود روابط ثابت و متغیر در زندگی انسان احکام و قوانین اولیه وثانویه به تنهایی برای پاسخگویی به همه نیازهای جامعه کافی نیستند . لذا قسم سومی از احکام و قوانین به عنوان احکام حکومتی پیش بینی شده است. احکام و قوانین حکومتی بر خلاف دو قسم دیگر عمدتا مبتنی بر مصلحت نظام هستند و چون این مصلحت متغیر است احکام حکومتی در ذات خود سیال هستند . تشخیص این مصلحت به مقتصای صلاحیت و اختیار بر عهده حاکم ...
15 صفحه اولامام خمینی و نگرش حکومتی به فقه
نگرش تاریخی از فقه شیعه عمدتاً به اقتضای شرایط زمانه، رویکردی فردی یافته و رفع نیازهای مؤمنان و تدبیر امور زندگی مؤمنانه افراد را مد نظر قرار داده است. برخلاف نگرش تاریخی، فقه شیعه ظرفیتی گسترده دارد که می تواند همه شئون زندگی افراد، از نیازهای فردی گرفته تا نیازهای اجتماعی و حکومتی را اداره کند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و امکان تحقق حداکثری ظرفیت های فقه شیعه، امام خمینی ضمن بازخوانی فقه ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 3
صفحات 33- 54
تاریخ انتشار 2015-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023